Free jazz is de jazzstijl waarin de vertrouwde structuur van een ‘song’, bestaande uit akkoorden, melodieën en vaste ritmische patronen en tempo, grotendeels ontbreken en waarin energievaak de plaats inneemt van schoonheid. Spontaniteit staat daarbij hoog in het vaandel. Free jazz ontstond als min of meer officiële stroming in 1960, het jaar waarin altsaxofonist Ornette Coleman een album getiteld Free Jazz uitbracht. Hij speelde akkoordloze stukken, waarin melodie en ritme het voor het zeggen hadden. In de jaren zestig was de term avantgarde een synoniem voor free jazz en in de decennia die volgden gaven de meeste musici zelfs de voorkeur aan dit eerste label omdat zij het woord ‘free’ misleidend vonden: hun muziek was namelijk vaak (toch) zeer georganiseerd.
Wat is opera eigenlijk? Vaak zal het antwoord luiden: een volledig gezongen en door orkest begeleid toneelstuk. Dit is echter maar half waar want in sommige opera's wordt de tekst deels gesproken, in Carmen bijvoorbeeld. Anderen zullen opmerken dat de opera serieus is, maar ook dat klopt niet helemaal want er bestaan heel wat komische opera's. Verschillen tussen musical/operette en opera kunnen dus eigenlijk niet hierop gebaseerd worden. Nu is opera ook een soort kwaliteitsaanduiding. Vrijwel alle hoofdzakelijk gezongen muziekdramatische werken die de tand des tijds hebben doorstaan, worden opera’s genoemd ook al is de oorspronkelijke benaming anders, bijvoorbeeld Singspiel. Hedendaagse componisten die hun werk aanduiden als opera, pretenderen dat hun muziek van hoogstaand niveau is. Zo beschouwd zou een musical van vandaag over honderd jaar een opera genoemd kunnen worden.
Historisch gezien bevinden Bachs Matthäuspassion en Hohe Messe zich precies op de grens tussen ouderwetse dienstbaarheid en moderne vrijheid van expressie. Na Bach zou de religieuze muziek zich alleen maar verder verwijderen van het kerkelijke terrein. Het glorieuze verleden van Obrecht, Ockeghem, Josquin en Palestrina versteende tot een onderwijsmethode: het zogeheten Palestrina contrapunt. Ironisch genoeg werd de beste religieuze muziek na Bach gecomponeerd door zeer wereldse componisten: Mozart, Beethoven, Berlioz, Wagner, Verdi, Brahms, Scriabin, Fauré, Rachmaninov, Vaughan Williams... De 20ste eeuw liet soms een kentering zien: Schönberg, Stravinsky en Messiaen lieten zich inspireren door respectievelijk het Jodendom, de Russische orthodoxie en het katholicisme. De algehele ontkerkelijking is echter onomkeerbaar. Zelfs de vrome klanken van Pärt, Gorecki en Tavener roepen eerder associaties op minimalistisch design dan met traditionele vroomheid.
Third stream is een muziekstijl waarin jazz werd vermengd met klassieke muziek. Het was hoornist, componist en arrangeur Gunther Schuller die de naam bedacht voor deze stroming en die zelf een van de belangrijkste vertegenwoordigers daarvan werd. Onder orkestrale jazz vallen alle jazzwerken die worden uitgevoerd door een groot (symfonie)orkest. Een voorbeeld is het werk van het Nederlandse Metropole Orkest. Zowel third stream als orkestrale jazz worden meestal gekenmerkt door de toepassing van strijkersecties.