Op geluidsdrager verzamelde muziek uit een speelfilm. Het fenomeen komt op in de jaren vijftig maar neemt een hoge vlucht als de soundtracks van Grease en Saturday Night Fever miljoenenverkopen halen. Het gaat dan nog om muziek die speciaal voor de film is gecomponeerd. Tegenwoordig wordt vaak van bestaande muziek gebruik gemaakt. Het komt ook voor dat de muziek op de soundtrack vaak nauwelijks te horen in de film, of slechts tijdens de aftiteling. Filmmaatschappijen brengen soundtracks uit met zoveel mogelijk bekende artiesten er op, in de hoop dat het nummer op de radio wordt gedraaid en dat de titel van de film er bij wordt genoemd, Omgekeerd krijgen artiesten vaak aanzienlijke bedragen en kan het succes van een filmsoundtrack helpen bij hun populariteit.
Moderne variant van de soul uit de jaren zestig en zeventig. Met de opkomst van sterk door producers beheerste new jack swing (later r&b) in de jaren negentig gaat de Amerikaanse zwarte vocale muziek steeds gepolijster klinken. Langzaam ontstaat een tegenstroming van zelfbewuste jonge zwarte zangers en zangeressen die hun platen bewust organisch laten klinken en met hun zangstijl terug verwijzen naar vroege voorbeelden als Marvin Gaye, Aretha Franklin, Stevie Wonder en Otis Redding. Het verbond dat neo soul rond de millenniumwisseling aangaat met beats uit hiphop wordt hiphopsoul genoemd. Belangrijke vaandeldragers van de neo soul zijn D’Angelo, Erykah Badu, John Legend en Sharon Jones.
Verwarrende term: in essentie de gebruikelijke afkorting van rhythm & blues, maar vanaf de jaren negentig gemeengoed geworden als stijlaanduiding van wat eerder swingbeat en new jack swing heet: de eigentijdse variant van soul, waarbij meerstemmige zang, ballades, een gladde productie en elektronische begeleiding belangrijke kenmerken zijn. Door het inpassen van raps en beats wordt de scheidslijn met hiphop echter regelmatig overschreden. Met name zwarte Amerikaanse artiesten als R Kelly, Toni Braxton en Destiny’s Child leidden met hun vocale kracht de r&b eind jaren negentig en in de jaren nul naar de top van de popmuziek.