Het veertigstemmige motet Spem In Alium van Thomas Tallis (1505-1585) is ongetwijfeld een van de spectaculairste composities uit de late renaissance. Toch maakt een onlangs herontdekt en zomogelijk nog monumentaler werk ook aanspraak op dit predikaat: de eveneens veertigstemmigeMissa Ecco Sì Beato Giorno van Allessandro Striggio (1536/7-1592). Dit werk, dat vermoedelijk als inspiratiebron voor
… Tallis’ motet diende, bezit dan ook verschillende verrassingen. Zo is het veertigkoppigeensemble verdeeld in vijf achtstemmige koren. In het Kyrie worden deze achtereenvolgens geïntroduceerd,maar pas in het ‘Glorificamus te’ van het Gloria klinken de vijf koren samen. Het Credo blinkt uit in subtiele tekstuitbeelding (zoals de duistere harmonieën onder het geloofsartikel over het laatste oordeel). Maar de grootste troef speelt Striggio uit in het Agnus Dei II, waarin hij de veertigstemmigheid uitbreidt tot zestigstemmigheid. De toenmalige luisteraars moeten zich in de hemel hebben gewaand met zo’n overdaad aan klankschoonheid. (JWvR)meer