De Franse koning Hendrik III organiseerde graag spectaculaire feesten, net als zijn moeder Catherine de Medici. De opdracht voor het dansspektakel Le Balet Comique De La Royne werd gegeven door de echtgenote van Hendrik III, Louise, ter gelegenheid van de bruiloft van haar zuster met een gunsteling van de koning. De koningin danste zelf mee in het festijn dat zo groot en rijk was opgezet, dat de
… schatkist ervoor geplunderd werd. Maar er werd ook een belangrijke stap gezet in de geschiedenis van de westerse theaterdans, want voor het eerst vormde een groot spektakelfeest een artistieke eenheid. Het ballet kende immers een duidelijke verhaallijn en beschreef de poging van Odysseus om aan de magische krachten van de kwade tovenares Circe te ontsnappen. De regisseur en choreograaf, Balthasar de Beaujoyeux, die wellicht beïnvloed werd door de dichters van de Pléiade, schreef in een toelichting dat het woord ‘comique’ in de titel verwees naar een werk met een dramatische eenheid net als een komedie. Ondanks het grote succes werd de formule van een verhalend hofballet niet herhaald door volgende generaties tot circa 1610, toen het zogenaamde ballet mélodramatique populair werd.meer