Net als bij De Volharding vallen in Hoketus (1975-1977) zowel de titel van het werk als het ensemble waarvoor het geschreven is volledig samen. Louis Andriessen componeerde het naar aanleiding van een cursus over het Amerikaanse minimalisme die hij gaf op het Conservatorium van Den Haag. Een kenmerk van het minimalisme is dat er vaak één muzikaal element centraal staat, doorgaans het ritme. In
… Hoketus is dat kernelement de hoketus-techniek. Karakteristiek voor deze (al in de middeleeuwen gehanteerde) techniek is dat de tonen van een melodie worden verdeeld over meerdere spelers. Het ensemble in Hoketus is verdeeld in twee identieke groepen (bestaande uit panfluit, tenorsaxofoon, Fender piano, piano en conga’s), die elkaar aanvullen en dus nooit gelijktijdig spelen. Toch zit er een addertje onder het gras, want Hoketus geeft in harmonisch en melodisch opzicht een meer gepeperde variant van het Amerikaanse minimalisme. Net als bij de Volharding ontbrak het ook voor het ensemble rond Hoketus aan repertoire. Hierin voorzagen onder meer Diderik Wagenaar en Huib Emmer. In 1986 hief het ensemble zichzelf op. (JWvR)meer