De plot van “Der Ring des Nibelungen”, de over vier avonden verdeelde operacyclus van Richard Wagner, is eigenlijk heel simpel: hoe alles en iedereen ten onder gaat aan afgunst, machtswellust en bedrog. Dat geheel wordt aan de hand van door Wagner zelf herdichte oud-Germaanse mythes uitgesmeerd over veertien uur. Der Ring des Nibelungen is bij uitstek de realisatie van Wagners idee van het
… “Gesamtkunstwerk”, de op het toneel voorgestelde versmelting van beeld, tekst en muziek. Uitgangspunt daarbij was dat juist door het versmelten der kunsten een dergelijk “Gesamtkunstwerk” voor iedereen direct toegankelijk zou zijn. Dat laatste bleek een illusie, al was het alleen al omdat de muziek, en dan vooral het orkest, de boventoon voert. Daarin klinken namelijk de “leitmotiven”, die de handeling zowel verduidelijken als becommentariëren. De benodigde extra concentratie en moeite voor het bevatten van dit gigantische muziekdrama wordt echter rijkelijk beloond: “Der Ring des Nibelungen” is geen opera maar een ervaring. (JvG)meer