Traditionele Cubaanse muziek. Afro-Cubaanse percussie en Europees-Cubaanse muziektradities vonden elkaar aan het begin van de twintigste eeuw in een genre dat bekend is geworden als son. Op het platteland van Oost-Cuba, waar de Afrikaanse invloed het grootst is, komt de son tot bloei. De tres (Cubaanse dubbelsnarige gitaar) en de clave (houten percussieblok) geven de muziek een karakteristiek eigen geluid. Aanvankelijk was de son vooral populair in de onderste lagen van de bevolking. De voornamelijk blanke elite had zijn eigen dansmuziek: de danzón, een verre nazaat van de Zuid-Europese volksdansen. In de jaren tot 1930 wint de son snel aan populariteit, om uiteindelijk uit te groeien tot dé nationale muziek van Cuba. Zelfs de danzón ontkomt niet aan de ritmische invloeden uit deze nieuwe rage. De wisselwerking tussen de volkse son en elitaire danzón zal leiden tot een nieuwe grensoverschrijdende rage: de mambo. Na een tijd lang uit de schijnwerpers te zijn verdwenen, zorgde de Cubaanse sterrenband Buena Vista Social Club halverwege de jaren negentig voor een hernieuwde interesse in de Cubaanse son.
De 'Muzikale wereldreis' is een serie waarbij we kriskras de wereld over reizen. We stoppen overal om ter plaatse een unieke,… meer
Je krijgt er de kriebels van of je vindt het prachtig om naar te luisteren: raga-muziek. Deze aflevering van de 'Muzikale… meer
Lachende muzikanten die met opzwepende dansbare muziek Allah toezingen, dat is niet het beeld dat veel mensen van moslims… meer
Onze muzikale wereldreis voert soms langs verre oorden, maar voor deze vierde aflevering zoeken we het dichter bij huis en wel… meer
Zolang er mensen zijn, dragen ze ook maskers. Een masker geeft de drager plots een andere identiteit, en is daarmee uitermate… meer
Deze site maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie volgt u deze link.
Hierop is meer te lezen over welke cookies wij plaatsen en waarom en welke mogelijke '3rd-party' cookies er bij kunnen komen.