Toen de zeventienjarige Shivkumar Sharma in 1955 op een concertpodium zijn kunsten op de santoor liet horen, reageerde het publiek met zeer gemengde gevoelens. De santoor (vergelijkbaar met de westerse dulcimer of het hakkebord) bezat namelijk geen hoge status, want het was absoluut geen muziekinstrument waar je hoogwaardige muziek op speelde. Het duurde ongeveer twintig jaar voordat het de volhardende
… Sharma lukte dit onbeduidende instrument te verheffen tot een algemeen erkend muziekinstrument voor Indiase klassieke muziek. Als zoon van Uma Dutt Sharma beheerste Shivkumar al vroeg de tabla (een slaginstrument) en de zangkunst. Vanaf zijn veertiende jaar legde hij zich toe op het bespelen van de santoor. Sharma experimenteerde er lustig op los en bouwde het instrument zodanig om, dat het geschikt werd om klassieke muziek op te spelen. De vele albums die door Sharma uitgebracht zijn, tonen zijn virtuositeit en meesterschap op de santoor. In zijn nieuwste album, "Upanishad amrut" (een dubbel-cd), worden shlokas (hymnen) gereciteerd die afkomstig zijn uit de Upanishads. De Upanishads zijn oude Indiase Hinditeksten waarin de meditatie onderwezen wordt, met als doel het goddelijke (Brahma, oneindige of absolute) te ervaren. Shivkumar Sharma heeft de muziek gecomponeerd. De uitvoerders zijn de zangers Shankar Mahadevan en Dewaki Pandit, percussionist Pandit Bhawana Shankar, fluitist Rakesh Chaurasia, toetsenist Indrajit Kumar Sharma en op de sarangi (een strijkinstrument) Dhruba Ghosh. Na elke muzikale voordracht wordt in het Engels de onderliggende filosofie en betekenis van de tekst uitgelegd door de Hindoe-priester Swami Chidanandji Maharaj. Het album biedt de luisteraar derhalve de gelegenheid tot rust te komen, te mediteren of over filosofische zaken na te denken. (SvdP)meer