(bron: wikipedia)Abdel Halim Hafez of kortweg Abdel Halim (Arabisch: عبد الحليم حافز), alias Abdelhalim Chabana (Halwat, 21 juni 1929 - Londen, 30 maart 1977) was een populaire Egyptische zanger en acteur in de jaren 50 tot de jaren 70. Al andalib al asmar, of de bruine nachtegaal, zoals hij nog werd genoemd, wordt beschouwd als een van de grootste zangers ooit uit de Arabische wereld. De cd's en cassettes van Abdel Halim zijn tot op vandaag de best verkochte in Egypte.... meer
Nog altijd is de status van Om Kalsoum in de Arabische wereld ongeëvenaard. De zangeres werd geboren in het noorden van Egypte, mogelijk in 1898 of 1904. Haar vader was een imam en leerde zijn dochter al op jonge leeftijd de Koran te reciteren. Zo viel haar unieke stem als op jonge leeftijd op. Vanaf de jaren twintig en dertig groeide haar reputatie, mede verzorgd door de liederen die geschreven werden door haar vaste tekstschrijver Ahmed Rami. Om Kalsoum was bijzonder patriottisch en kende in de Egyptische president Nasser een grote fan. De zangeres was beroemd om haar lange optredens waarmee ze haar sterrenstatus bevestigde. Toen Kalsoum in 1975 overleed ontving ze ook een staatsbegrafenis die door maar liefst vier miljoen rouwende Egyptenaren werd bijgewoond.
De in Caïro geboren Mohamad Abdel Wahab (1902 – 1991) geldt als één van de belangrijkste twintigste-eeuwse componisten binnen de Arabische muziek. Abdel Wahab componeerde honderden liederen waarvan er een groot aantal werd uitgevoerd door de legendarische zangeres Om Kalsoum. Abdel Wahab was een ware vernieuwer. Het gebruik van Westerse instrumenten, de overname van het Westerse majeur- en mineursysteem, de harmonie, de orkestratietechniek en de toepassing van Zuid-Amerikaanse dansritmes worden allemaal aan hem toegeschreven. Het leverde hem naast lof ook veel kritiek van puristen op. Grappig detail is dat de Egyptenaar Abdel Wahab ook de volksliederen van Libië, Tunesië en de Verenigde Arabische Emiraten componeerde.
Cheb Mami werd in 1966 geboren als Ahmed Khelifati Mohammed in het Algerijnse Saida. Al op jonge leeftijd werd zijn talent onderkend toen hij in zijn woonplaats een talentenjacht won. Raï is het uitgangspunt van zijn muziek, maar Mami stond ook open voor andere muziekstijlen en genreoverschrijdende collaboraties. Zo werkte de zanger zowel met Sting en Nile Rodgers als Ziggy Marley en de Iraakse zanger Kadim Al Sahir. In 2007 raakte de zanger in opspraak omdat hij in Algerije gearresteerd werd. De aanklacht luidde dat Mami zijn ex-vriendin had gedwongen een abortus te ondergaan.
Khaled Hadj Brahim werd in 1960 geboren in de Algerijnse havenstad Oran. Oran is ook de geboorteplaats van de raï, de muziekstijl die Khaled vanaf de jaren tachtig succesvol exporteerde naar de rest van de wereld. In eigen land was Khaled vanwege zijn openhartige teksten omstreden. De besnorde zanger was vooral populair bij de grote Algerijnse gemeenschap in Europa. In 1986 verhuisde hij daarom naar Parijs. In 1992 schafte hij zijn bijnaam Cheb (Arabisch voor ‘jongeman’) af. Niet veel later scoorde hij een grote hit met Didi en groeide hij uit tot de bekendste ambassadeur van de raï. Zijn bijnaam ‘de koning van de raï’ werd wederom bevestigd in 1996 toen hij met Aicha weer een internationale hit wist te scoren.
(bron: wikipedia)Cheba Zahouania of Chaba Zahouania, pseudoniem voor Halima Mazzi (Oran, 15 mei 1959) is een Algerijnse rai-zangeres. Ze begon haar carrière bij het ensemble Meddaha. Haar doorbraak kwam er met het nummer Kahli ya khali, met Hamid. Cheba Zahouania is ook bekend geworden door verschillende producties samen met onder andere Rim'K, en andere Franse hiphop-artiesten. Na de moord op Cheb Hasni, in 1994, verhuisde Cheba Zahouania naar Frankrijk.
Halima Mazzi werd geboren in Oran, Algerije in 1959. Haar moeder is... meer
In de jaren zestig werd het kwartet Nass El Ghiwane ook wel ‘de Rolling Stones van Afrika’ genoemd. De groep werd opgericht in Casablanca. De groep mengde verschillende Marokkaanse muzikale tradities tot een vernieuwend geluid. Vooral de drumpatronen van de gnawa-muzikanten drukten hun stempel op het geluid van de groep. In de teksten toonde de groep zich maatschappijkritisch. Ondanks het feit dat verschillende bandleden overleden, bleven de overgebleven muzikanten stug doorgaan met de groep, die aan het begin van de 21e eeuw ook nog in Nederland speelde.