De bandleden van de in 1991 opgerichte groep Nass Marrakech komen uit Gnawa-families of onderhouden intieme banden met de Gnawa-gemeenschap in Marokko. De Gnawa's waren zwarten die als slaven of soldaten van de Golf van Guinea gedeporteerd werden naar de Maghreb, noordwest-Afrika. Onderwerpen waar Nass Marrakech zich mee bezig houdt zijn racisme, ecologische kwesties en menselijke relaties. De groep
… moedigt deelname van musici uit allerlei culturen en stijlen aan. Daarom sloten zich voor het album "Sabil 'a 'Salaam" dan ook buitenlandse musici aan bij de Marokkaanse zangers en instrumentalisten: een Japanse shakuhachi-speler (een fluit), een Senegalese percussionist, een Spaans-Keltische toetsenist en een Spaanse flamencopercussionist mee. Een verrijkende aanvulling, waarbij het eigen karakter van de Gnawa-muziek behouden blijft. De nummers "Marhaba" en "Hammeadi" zijn expliciete trance-liederen, bedoeld om musici en luisteraars in een trance te brengen. Maar ook de andere tracks hebben een hypnotiserend effect op de luisteraar, gestimuleerd door de krachtige en energieke 'call-and-response' zang en een onophoudelijke ritmische groove. Nass Marrakech nodigt de luisteraar in het cd-boekje uit zich met gesloten ogen over te geven aan deze vibrerende en intensieve muziek. Wie weet, misschien raak je in trance! (SvdP)_meer