Groep die voor eeuwig verbonden blijft met de jaren tachtig. In dat de cennium scoorde de Londense groep een aantal grote hits. Het geluid van Level42 werd gekenmerkt door het typische, funky ‘slappende’ basgeluid van frontman Mark King. De groep speelde een toegankelijke combinatie van fusion, funk en pop. De grootste successen werden tussen 1984 en 1988 geboekt met een line-up die naast King ook Mike Lindup (toetsen) en de broers Phil (drums) en Boon Gould (gitaar) bevatte. Grote hits waren Lessons In Love en Running In The Family. Latere jaren worden gekenmerkt door een constant wisselende bezetting en afnemend succes. Toch brengt de groep, met King nog steeds aan boord, regelmatig nog albums uit.
(bron: wikipedia)Londen
Status Quo, ook wel bekend als The Quo of gewoon Quo, is een Britse rockband waarvan de muziek gekarakteriseerd wordt door een sterke boogie- en boogiewoogiestijl. De klassieke bezetting, ook wel Frantic Four genoemd, bestond enerzijds uit oprichters Alan Lancaster en Francis Rossi en anderzijds uit Rick Parfitt en John Coghlan. Status Quo heeft meer dan 60 hits in het Verenigd Koninkrijk behaald, meer dan welke andere rockband ook. 22 singles bereikten de top tien in het Verenigd Koninkrijk.... meer
Engelse popgroep die met een uitgekiende promotiecampagne, controversiële videoclips en een paar geweldige popsongs de gehele natie weet te verdelen. De BBC weigert de single Relax te draaien, vanwege de homo-erotische liedtekst. Tegelijk staat het nummer wekenlang op één in de top-40 en is het de op één na best verkochte single van 1984. Ook de single Two Tribes, een aanklacht tegen de Koude Oorlog, doet het goed. Beide singles staan op het debuutalbum Welcome To The Pleasuredome. Ten tijde van opvolger Liverpool (1986) is de populariteit van FGTH al tanende. Zanger Holly Johnson legt zich daarom toe op een solo-carrière.
(bron: wikipedia)Black was het pseudoniem van de Britse singer-songwriter Colin Vearncombe (Liverpool, 26 mei 1962 – Cork, 26 januari 2016). Hij werd vooral bekend vanwege de single Wonderful Life.
Blacks eerste uitgave was Human Features, uitgebracht door Rox Records in 1981. In 1982 volgde een onafhankelijke uitgave, More than the Sun. Hierna tekende Black een contract bij WEA Records.
In 1982 trad Black samen op met de Thompson Twins tijdens zijn tournee "Quick Step and Side Kick". De eerste uitgave van... meer
In de late jaren zeventig vormde Joe Jackson samen met Elvis Costello en Graham Parker, de heilige drie-eenheid van Angry Young Men. Alle drie de heren schreven afzonderlijk van elkaar korte, scherpe popsongs die prima aansloten bij de muziek van die tijd. Joe Jackson brak uit het new wave-korset en toonde al snel een veelzijdig artiest te zijn. Hij wist jump blues (op Jumpin’ Jive), latin (op Night And Day) en orkestrale composities naar zijn vakkundige hand te zetten.
New wave band The Cure werd halverwege de jaren zeventig opgericht door de excentrieke zanger, liedjesschrijver en blikvanger Robert Smith, die de aandacht op zich gevestigd wist door zijn omhoog getoupeerde jaar en opzettelijk slordig aangebrachte rode lippenstift. Doel van de band was, zo verklaarde Smith in een interview, 'om muziek te maken die we zelf op de radio zouden willen horen, maar die niemand maakt'. De missie slaagde. Na de debuutsingle Killing An Arab scoorde The Cure met het lieve Boys Don't Cry (1979) en het droefgeestige A Forest (1980) ook in Nederland al snel de eerste hits. Samen met Siouxie & The Banshees werd door hen de basis gelegd van de gotische rock, waarbij ze zowel in muzikaal als in visueel opzicht (de vleermuizenlook) voorlopers waren. Het duurde niet lang voordat het The Cure lukte om uit te groeien van een ondergronds cultbandje naar een popgroep voor een breed publiek. De deprimerende klanken uit de beginjaren werden afgewisseld met (quasi-)vrolijke niemendalletjes als The Caterpillar, The Love Cats en Close To Me. Zoals alle grote bands zorgde The Cure er ten allen tijde voor dat ze niet voorspelbaar werd. Een moeilijk album als Pornography (1982) werd zodoende opgevolgd door toegankelijker werk als The Head On The Door (1985) en Kiss Me Kiss Me Kiss Me (1987). Met vier albums in vijftien jaar - Disintegration (1989), Wish (1992), Wild Mood Swings (1996) en Bloodflowers (2000) - nam de productiviteit van de band daarna zienderogen af. Het plaatwerk wist fans en critici steeds te verdelen maar dankzij een onverwoestbare live reputatie wist The Cure - ondanks de nodige bezettingswisselingen en daaruit volgende rechtszaken - als mega act de eenentwintigste eeuw zonder al te veel kleerscheuren binnen te hobbelen. (MS)