De Amerikaanse zanger Mark Lanegan (1964) groeit op in de noordelijke staat Washington. Met zijn robuuste voorkomen had hij net zo goed als houthakker kunnen werken, maar als op zijn achttiende rolde hij de muziek in. Met zijn groep Screaming Trees boekte hij begin jaren negentig bescheiden successen. Zijn solocarrière kwam op langzaam op gang, niet in de laatste plaats door Lanegans worstelingen met drank en drugs. Aan de hand van bekende vrienden als Josh Homme (Lanegan zingt mee op albums van Desert Sessions en Queens Of The Stone Age) en vooral Isobel Campbell stijgt Lanegan boven zichzelf uit. Zijn diepe bariton behoort nu tot de meest herkenbare stemmen van de alternatieve rockwereld.
Mudhoney is een Amerikaanse grungeband, opgericht in 1988. De band maakte met onder meer Pearl Jam, Nirvana en Soundgarden deel uit van de Seattle scene. De muziek bestaat uit scheurende gitaren met daarbij de ruwe zang van voorman zanger Mark Arm.
Tom Waits begon in de vroege jaren zeventig als kroegzanger met een voorliefde voor beatdichters en West Coast jazz. Aan het einde van de jaren tachtig had Waits zich getransformeerd tot een even briljante als avontuurlijke muzikant wiens stijl het midden hield tussen Howlin’ Wolf, Kurt Weill en Captain Beefheart. Het theatrale podiumdier dook ook met succes op in enkele speelfilms. Daarnaast werkte hij samen met de koning van het avantgarde-theater, Robert Wilson. Hoewel Waits wordt beschouwd als een echte cultartiest werden zijn nummers door de meest uiteenlopende artiesten gezongen: van Rod Stewart en The Eagles tot The Ramones.
Beck Hansen verscheen vanuit het niets aan het popfirmament met de ijzersterke single Loser, die naar verluidt met zeer beperkte middelen in één middag was opgenomen. Volgens Beck was het zijn eerste poging tot een hiphopnummer, iets waarmee hij in de tekst de draak mee steekt. Het voor een habbekrats opgenomen videoclipje was niet van MTV af te slaan en Beck werd het toppunt van 'cool' voor alternatieve jongeren. Op de cd Mellow Gold (1994) mixte hij een veelvoud van stijlen en lardeerde het met grappige, onnavolgbare teksten. Datzelfde jaar verraste hij zijn fans met het sobere folkalbum One Foot in The Grave, een terugkeer naar zijn roots als straatmuzikant. Het derde album Odelay (1996) was een hoogtepunt in zijn nog jonge oeuvre. In topliedjes als Where It's At, The New Pollution en Devil's Haircut smeedde hij op een geniale manier uiteenlopende stijlen als hiphop, rock, folk, dance en blues tot een uniek geheel. Beck weigert vervolgens om in een keurslijf te raken en maakt achtereenvolgens de rustige rootsplaat Mutations (1998), de uitbundige funkplaat Midnight Vultures (1999) en het weemoedige Sea Change (2002). Beck blijft zijn publiek uitdagen en vertrouwt bij iedere plaat op zijn intuïtie.