Pop als zelfstandig genre binnen de popmuziek is eigenlijk een kunstmatige categorie. Het omvat alles wat buiten de andere popsoorten valt, maar bezit daarmee toch min of meer eigen kenmerken. In pop ligt de nadruk op het liedje. Compositie, melodie en productie zijn belangrijker dan stijl en inhoud. Pop ligt goed in het gehoor en spreekt idealiter een massapubliek aan. Onder haar beoefenaars treffen we dan ook veel hitmakers aan, uiteenlopend van The Beatles tot Michael Jackson, en van Simon & Garfunkel tot de Spice Girls.
Verzamelnaam voor alle rock-‘n-roll-gerelateerde stijlen die in de jaren zestig opgang doen: beat, surf, garagerock, psychedelica, acidrock, westcoast en underground. Ook latere beoefenaars van (revivals van) deze stijlen vallen onder deze term. De doorbraak van The Beatles in Amerika was het startsein voor de zogenaamde ‘Britse invasie’ die er voor zorgde dat Britse bands jarenlang de populaire muziek domineerden. Deze groepen baseerden zich op ‘zwarte’ Amerikaanse muziek maar vervingen de complexe ritmes door een eenvoudige beat en voegden er Europese melodieën en harmonieën aan toe. Met de opkomst van de geluidstechnologie begonnen deze groepen (en hun Amerikaanse navolgers) te experimenteren met overdubben, feedback, oversturing en andere effecten, wat het begin inluidde van psychedelica, acidrock en hardrock. Zoals in Engeland een tweedeling bestond tussen Londen (rhythm & blues) en Liverpool (merseybeat), zo waren er in Amerika duidelijke verschillen tussen Los Angeles en San Francisco (surf, westcoast) en New York (folkrock, underground).
Typisch Nederlandse kunstvorm, ook wel ‘kleinkunst’ geheten. In een cabaretvoorstelling is ruimte voor humoristische teksten en liedjes. Dat muzikale karakter onderscheidt het cabaret zich van het Britse en Amerikaanse standup-comedy. Cabaret nam aan de hand van Grote Drie (Wim Sonneveld, Wim Kan en Toon Hermans) een grote vlucht. In de jaren zeventig en tachtig onderscheidden jonge cabaretiers als Neerlands Hoop (Freek de Jonge en Bram Vermeulen) en Youp van ’t Hek zich met maatschappijkritisch cabaret. Ook in de 21e eeuw bleef cabaret populair. Hans Teeuwen en Theo Maassen zijn dan de meest succesvolle namen.