Pop als zelfstandig genre binnen de popmuziek is eigenlijk een kunstmatige categorie. Het omvat alles wat buiten de andere popsoorten valt, maar bezit daarmee toch min of meer eigen kenmerken. In pop ligt de nadruk op het liedje. Compositie, melodie en productie zijn belangrijker dan stijl en inhoud. Pop ligt goed in het gehoor en spreekt idealiter een massapubliek aan. Onder haar beoefenaars treffen we dan ook veel hitmakers aan, uiteenlopend van The Beatles tot Michael Jackson, en van Simon & Garfunkel tot de Spice Girls.
Hardrock is een eind jaren zestig ontstaan bastaardmengsel van blues, rhythm & blues en rock-‘n-roll, gekenmerkt door een hoog geluidsvolume, een zwaar vervormde gitaarsound en agressieve vocalen. Led Zeppelin en Deep Purple gelden als de eerste, archetypische hardrockbands. Hardrockfans onderscheiden zich door hun uiterlijk (lang haar, leren of spijkerjasjes) en hebben vaak een voorliefde voor horrorfilms. Metal, aanvankelijk 'heavy metal' genoemd, is het extremere vervolg op hardrock. Het debuut van Black Sabbath geldt als de eerste metalplaat. Eind jaren tachtig beleeft metal een heropleving, met groepen als Iron Maiden en Judas Priest. Geïnspireerd door deze New Wave Of British Heavy Metal komen in de VS thrashmetalbands als Metallica en Slayer op. Vanaf de jaren tachtig ontstaan er tientallen termen om alle uiteenlopende substijlen te kunnen omschrijven. Hieronder vallen southern rock, stonerrock, doommetal, black metal, deathmetal, gothic metal, funkmetal, hair metal, speedmetal en nu metal.
Oorspronkelijk de van generatie op generatie overgedragen volkseigen of regionale muziek, bestaande uit verhalende liedjes voor elke gemoedstoestand en gelegenheid: liefde, blijdschap, verdriet, bruiloft, werk, overspel, ziekte, dood, enzovoorts. Kent daardoor zeer veel uiteenlopende gezichten, al worden in het Westen meestal de Noord-Amerikaanse en Engelse variant bedoeld. De scheidslijnen met blues, country en singer/songwriters is vaak dun. Folkliedjes zijn vaak zo oud dat de oorspronkelijke componist onbekend is. In de jaren dertig speelden Alan Lomax en Harry Smith een belangrijke rol bij het conserveren van Amerikaanse folksongs. Zij trokken naar het platteland om daar de oude volksliedjes op te nemen. In de jaren zestig leefde folk weer op aan de hand van een jonge, naoorlogse generatie. Popgenres die gebruik maken van folkinvloeden zijn americana, folkrock en folkmetal. De avontuurlijke combinatie van folk met alternatieve pop die na 2000 opkomt wordt ‘freakfolk’ genoemd.
Het Duitstalige lied bloeit op in de jaren twintig en dertig. Het is de tijd van de onstuimige Weimar Republiek. Marlene Dietrich is dan de grote ster. Na de oorlog wordt er ook in Duitsland een duidelijk onderscheid gemaakt tussen het luister- en het feestlied. De eerste categorie is het terrein van de serieuze ‘Liedermacher’, songschrijvers die vooral in de jaren zeventig soms behoorlijk maatschappijkritisch konden zijn. Dat is een groot verschil met de a-politieke schlagerzangers, die maar een doel hebben: een feestje bouwen. Het woord ‘schlager’ is het Duitse woord voor hit: een nummer dat ‘inslaat als een bom’. Schlagers zijn ook populair onder Nederlanders. Artiesten als Frans Bauer en Jan Smit nemen hun hits ook op in het Duits terwijl de geboren Duitser Dennie Christian in ons land scoort met hits in beide talen.