Pop als zelfstandig genre binnen de popmuziek is eigenlijk een kunstmatige categorie. Het omvat alles wat buiten de andere popsoorten valt, maar bezit daarmee toch min of meer eigen kenmerken. In pop ligt de nadruk op het liedje. Compositie, melodie en productie zijn belangrijker dan stijl en inhoud. Pop ligt goed in het gehoor en spreekt idealiter een massapubliek aan. Onder haar beoefenaars treffen we dan ook veel hitmakers aan, uiteenlopend van The Beatles tot Michael Jackson, en van Simon & Garfunkel tot de Spice Girls.
Punk is een eind jaren zeventig ontstane stijl met alle kenmerken van de oorspronkelijke rock-‘n-roll: simpel, opwindend en rebels, maar dan harder, sneller en agressiever. Hardcore is daarvan weer de overtreffende trap. Van oorsprong een subversief fenomeen met een sterke doe-het-zelf ethiek en deel uitmakend van een bredere culturele beweging met uitgesproken ideeën over mode en grafische vormgeving. De Britse tak (The Sex Pistols, The Clash) is daarbij een stuk politiek bewuster dan de Amerikaanse (The Ramones, The New York Dolls), mede door de slechte sociaaleconomische situatie in het Engeland van de jaren zeventig. Vanaf halverwege de jaren negentig is punk vooral een commercieel succesvolle stroming. Deze moderne vorm van punkrock wordt door Bad Religion in gang gezet, waarna navolger Green Day zowaar uitgroeit tot een heuse stadionband. Punk kent veel substijlen, zoals anarchopunk, emo, oi!, pretpunk en straight edge.
Het Franstalige lied, ook wel ‘chanson’ genoemd. Tekst is minstens zo belangrijk als de muziek en ontbloot de Franse ziel: romantisch, impuslief en een tikkeltje nostalgisch. Het huidige chanson ontstond aan het begin van de twintigste eeuw uit oudere liedvormen waarvan sommigen teruggaan tot de middeleeuwen. Iconen die het chanson kleur geven, zijn de fragiele
Edith Piaf, de besnorde
George Brassens, de Armeense immigrantenzoon
Charles Aznavour en de Belg
Jacques Brel.
Johnny Hallyday mengt het chanson met rock-‘n-roll terwijl beroepsprovocateur
Serge Gainsbourg zijn chansons volstopt met pikante teksten en invloeden uit beat, rock en reggae. In Nederland beleeft het chanson zijn hoogtepunt in de jaren zeventig wanneer mooie mannen als
Julien Clerc,
Joe Dassin en
Dave zomerhits scoren met vlotte ‘pop-chansons’.