(bron: wikipedia)Alabama Shakes was een Amerikaanse rockband uit Athens die bestaat sinds 2009. De groep bestaat uit zangeres Brittany Howard, gitarist Heath Fogg, bassist Zac Cockrell, en drummer Steve Johnson.Categorie:Amerikaanse rockband
meer
The Black Keys worden in 2001 door Dan Auerbach (zang/gitaar) en drummer Pat Carney opgericht in Akron, een fabrieksstad in het midden van de VS. Auerbach is een grote bluesfanaat die al in zijn jeugdjaren samen met zijn vader uren in de auto zit om vergeten bluesmuzikanten op te zoeken. Naast de blues is de groep ook, zij het minder hoorbaar, beïnvloed door hiphop. Daarom is het niet zo vreemd, dat The Black Keys samenwerken met producer Danger Mouse en diverse rappers op het project Blakroc. Door eindeloos te toeren en sterke albums uit te brengen weet het duo een steeds groter publiek voor zich te winnen. De definitieve doorbraak van de band komt met hun zevende album Brothers (2010).
Blur begon haar leven als de zoveelste talentvolle Britpopband, maar wist alle verwachtingen te overtreffen. Hun debuutalbum toonde dat de band een fijne neus had voor pakkende gitaarliedjes. Op de volgende drie albums wist de band uiteenlopende Britse poptradities samen te smelten tot een eclectisch geheel, en deze platen waren perfecte vehikels voor hun songschrijftalent. Op latere albums zocht Blur nadrukkelijk naar een breder muzikaal palet. Zelfs na het vertrek van gitarist Graham Coxon (hij ging solo) wist het nu de door Damon Albarn geleide Blur tot aansprekende resultaten te komen, getuige het vakkundige Think Tank uit 2003. In 2009 speelt Blur met Coxon weer een paar shows.
Plots waren ze daar: vier straatschoffies uit Manchester met een weergaloze debuutplaat die de tijdsgeest wist te vangen. Het titelloze debuut van The Stone Roses kwam uit in 1989, een tijd dat indierockers en ravers elkaar, onder invloed van xtc, ook muzikaal vonden. The Stone Roses leunden sterk op de Britse sixtiespop, maar ook invloeden uit rave (met name in hun prijsnummer Fool’s Gold) doken op. Helaas slaagde het kwartet er nooit om hun debuut te evenaren en in 1996 viel de groep uit elkaar. Zanger Ian Brown ging solo verder, gitarist John Squire richtte The Seahorses op terwijl bassist Mani naar Primal Scream verkaste. Hoezeer de status van de groep met de jaren was gegroeid bleek wel uit de aandacht voor hun reünieconcerten in Manchester (zomer 2012) waar zo’n 150.000 dolenthousiaste Britten op afkwamen.
Met hun titelloze debuutalbum wist het Londense The xx (met kleine letters) veel popliefhebbers te verrassen. Muziektijdschrift OOR riep het uit tot ‘album van het jaar 2009’ en ook in hun eigen Engeland werd de groep onder juichrecensies bedolven. Bijzonder is dat de groep nog jong is (de gemiddelde leeftijd is 19 jaar) maar muzikaal zich vooral laat inspireren door het elektronische en alternatieve geluid van de jaren tachtig. Op het podium wist de groep, mede door hun timide presentatie, minder goed te overtuigen. Toetseniste Baria Qureshi stapte in zomer van 2009 uit de band. Het overgebleven trio besloot haar niet te vervangen.
Het verhaal van The Stereophonics (uit Wales) laat zich vergelijken met de Nederlandse rocktrots Kane. Beide bands worden in eigen land zwaar bekritiseerd maar halen fenomenale verkoopcijfers. Een ander punt van overeenkomst is dat de successen ophouden aan de landsgrenzen, al wist Stereophonics met Just Enough Education To Perform nog net een gouden plaat in Nederland te halen (goed voor 40.000 verkochte exemplaren). De groep staat voor oerdegelijke rock en soul, in dezelfde traditie als Black Crowes en The Faces. Belangrijkste troef is de schuurpapieren stem van Kelly Jones, die in niets voor Rod Stewart of Joe Cocker onder doet. De bandarrangementen zijn simpel maar staan als een huis en zetten gegarandeerd elke club op zijn kop. Daarnaast voelen The Stereophonics zich evenzeer thuis in soulvolle ballades. Met deze oerdegelijke aanpak wist deze hardwerkende band in de loop van de jaren negentig uit te groeien tot één van de meest geliefde acts van Groot-Brittannië.
Als de ultieme rockband uit de jaren negentig smeedde Skunk Anansie rustige coupletten en knallende, pakkende refreinen aaneen met een flinke dosis bravoure. Met de nummers Weak, Hedonism en Brazen (Weep) scoorde het Engelse viertal grote hits. De groep rondom de zwarte en kale zangeres Skin viel op in het door blanke kerels gedomineerde rockwereldje. Haar ferme stem en openhartige teksten sloten hier goed bij aan. Skunk Anansie was steviger dan Britpop, maar hitgevoeliger dan menig hardrockband uit die tijd. Na een pauze van acht jaar in 2009 kwam de band terug voor een reünietour.
De wereld leerde Steven Patrick Morrissey (Manchester, 1959) kennen als de zanger van The Smiths. Met die groep verwierf hij in de jaren tachtig een cultstatus onder liefhebbers van indierock. De romantische intellectueel Morrissey was het boegbeeld van de band. Nadat de groep in 1987 uit elkaar valt, gaat Morrissey solo verder. Vooral in Engeland blijft de zanger het goed doen, ondanks de soms wisselende kwaliteit van zijn werk. Morrissey is één van de meest uitgesproken artiesten in Groot-Brittannië en zijn verbale aanvallen op het koningshuis, politici en de vleesindustrie zijn minstens zo creatief verwoord als zijn unieke poëtische songteksten.
Al vierden Oasis en Blur uiteindelijk de grootste successen, zonder het voorwerk van Suede was er misschien nooit een britpopstroming ontstaan. Met de latere zangeres van Elastica (Justine Frischmann) en stergitarist Bernard Butler nog in de gelederen, stookte Suede aan het begin van de jaren negentig het vuurtje op. Singles als Animal Nitrat, Metal Mickey en het titelloze debuutalbum volgden in 1993. De Engelse pers kreeg, enkele jaren na de grunge-explosie van Nirvana, weer oog voor bands van eigen bodem en een heuse hype rond britpop was een feit. Suede liet zich inspireren door de cynische popliedjes van The Smiths, terwijl bij frontman Brett Anderson de androgyne uitstraling van David Bowie zijn invloed niet had gemist. Terwijl de Britpop van Oasis, Blur en Pulp een opgeruimd karakter had, ontwikkelde Suede zich in tegenovergestelde richting. Het donkere Dog Man Star (1994) flopte in commercieel opzicht maar was een artistieke triomf, zeker als men bedenkt dat gitarist Butler de groep tijdens de opnames verliet. Het geluid ontwikkelde zich op Coming Up (1996) en Head Music (1999) steeds verder in elektronische richting, waardoor de fans van het eerste uur (zeker in Nederland) dreigden af te haken. Met A New Morning (2002) leverde Suede voor het eerst sinds jaren weer eens een optimistisch popalbum af, waarop de groepsleden bewezen dat ze na alle problemen in hun roerige bestaan - zo overleefde Anderson een serieuze drugsverslaving - alleen maar sterker uit de strijd zijn gekomen. (MS)
Radiohead bestormde de Britpopscene in de vroege jaren negentig met hun luidruchtige, post-U2 versie van gitaarrock, met de hit Creep als eerste hoogtepunt. Vervolgens ontwikkelden zij hun schrijf- en productievaardigheden op The Bends en bereikten een iconische status met hun doorbraakalbum OK Computer. Dankzij hen werd artrock weer cool. De wispelturige groep wachtte drie jaar met een opvolger. Het werd een scherpe bocht naar links, vol ambient elektronica en aan Can refererende klankdeconstructies. Ook de daaropvolgende albums en soloprojecten gingen verder in deze richting. De verbindende factor gedurende al deze bandfases bleef de intense, wanhopige stem van Thom Yorke.
Het Engelse kwartet Mumford & Sons begon in 2007 met het maken van muziek die het midden houdt tussen klassieke folk en rock. Als invloeden hadden ze aan de ene kant Crosby, Stills, Nash en Young en aan de andere kant Kings of Leon. Door veelvuldig optreden in Engeland (zowel op podia als op straat) ontgroeiden Mumford & Sons snel de Londense folkscene waarvan ook Noah & The Whale en Laura Marling deel uit maakten. Met hun door Mark Drays (Arcade Fire, Björk) geproduceerde debuut Sigh No More wist de band (voor een folkgroep) opmerkelijk veel aandacht te genereren en cd’s te verkopen. In Nederland speelde de band in 2009 op het Crossing Border Festival.
Hoewel de drie leden van Placebo afkomstig zijn uit Belgie, Zweden en Zwitserland, weet dit trio Britser dan Brits te klinken met hun mix van claustrofobische postpunk en glamoureuze artrock, waarin zowel The Cure als Bowie doorklinkt. Het succes van hun eerste albums zette de groep op eigen benen. Tegelijk verloochenden zij hun wortels niet en werkten zij meer dan eens samen met (hun grootste fan) Bowie. Daarnaast verschenen zij in de film en glamrock hommage Velvet Goldmine met hun versie van 20th Century Boy van T-Rex.
New Yorks trio dat met een amalgaam van funky hiphop, rock en jazz sinds het einde van de jaren negentig de hitlijsten bestormde. Voor single Scooby Snacks (1996) werden dialogen uit de hippe cultfilms van Quentin Tarentino gebruikt en samen met een stoere misdaadvideo groeide dit nummer uit tot een hit. Dit succes wist de band nooit meer te evenaren, maar de albums werden eigenlijk altijd goed verkocht. Albums als 100% Colombian (1998), Loco (2001) en Classic Fantastic (2010) gooiden in Nederland hoge ogen, zodat de Fun Lovin’ Criminals kunnen rekenen op een aardige schare fans.
De rockband The Dandy Warhols werd in 1994 opgericht in Portland en bestaat uit zanger/gitarist Courtney Taylor, toetseniste Zia McCabe, gitarist Peter Holmstrom en drummer Eric Hedford. Muzikaal is de band beïnvloed door groepen als The Velvet Underground, Ride en The Rolling Stones. Hoewel de groep aanvankelijk onopgemerkt bleef in het thuisland Amerika, vergaarde de band al snel een cultstatus in Europa. De single Not If You Were The Last Junkie On Earth (met de geniale hookline Heroïn Is So Passé) werd een fikse hit in het alternatieve circuit. Na de cd Thirteen Tales From Urban Bohemia (2000) leek de aandacht voor de band weg te ebben. Toen de track Bohemian Like You in 2002 werd gebruikt voor een grootscheepse reclamecampagne voor het telefoonbedrijf Vodafone, brak de groep alsnog naar het grote publiek door.
Britpopband uit het rijtje The Libertines, Arctic Monkeys en Kaiser Chiefs. Hoewel minder populair dan deze drie bands, zowel bij recensenten als popliefhebbers, verkochten The Kooks in 2006 anderhalf miljoen exemplaren van hun debuut Inside In Inside Out. Konk (2008) werd niet toevallig opgenomen in de gelijknamige studio van Ray Davies, de zanger van The Kinks. The Kooks grijpen, zoals een britpopband betaamt, veelvuldig terug naar deze en andere Engelse bands uit de jaren zestig.
Met briljante nummers (en dito videoclips) als Buddy Holly, Island In The Sun en Pork & Beans weet powerpopband Weezer een groot publiek aan te spreken. De nerds onder leiding van geniale gek Rivers Cuomo danken hun status vooral aan hun eerste twee albums: The Blue Album (eigenlijk titelloos) uit 1994 en Pinkerton uit 1996. Latere albums wisselen enorm in kwaliteit, maar staan steevast garant voor een paar heerlijk zonnige nummers die doen denken aan een kruising tussen de Beach Boys en de Pixies.
Van hippie naar bona fide rockster, zo zou je de carriere van Lenny Kravitz kunnen omschrijven. Op zijn debuut Let Love Rule, dat hij in zijn ééntje in elkaar knutselde, overheerste religieuze thema's en kwetsbare liefdesliedjes aan zijn toenmalige verloofde Lisa Bonet. In zijn muziek spreekt dan al een sterke voorkeur voor het jaren zeventig rockgeluid van Led Zeppelin en de soloplaten van John Lennon. Later legde Kravitz zich meer en meer toe op het perfectioneren van zijn imago als onaantastbare rocker. Zijn platen gingen steeds meer op elkaar lijken maar er stonden altijd wel één of meer ijzersterke singles op. Zijn in 2000 uitgebrachte Best Of album maakte duidelijk dat Kravitz langzaam is uitgegroeid tot één van de grootste sterren van zijn tijd. Als producer werkte hij in de loop van zijn carriere met de meest uiteenlopende popsterren, van Vanessa Paradis tot Mick Jagger. De albums Lenny (2001) en Baptism (2004) zijn vertrouwd klinkende, solide rockplaten.
Zweedse rockers met een goed gevoel voor (retro)hypes. Op het eerste album van Mando Diao (Bring ‘Em In, 2002) werd vooral garagepop gespeeld om vervolgens via folk te belanden bij disco en new romantics. Wat alle albums met elkaar verbindt is het goede gevoel voor op het juiste moment teruggrijpen naar het verleden. Daarbij blijven de meeste nummers van Mando Diao de energie uit hun begindagen evenaren.