Pop als zelfstandig genre binnen de popmuziek is eigenlijk een kunstmatige categorie. Het omvat alles wat buiten de andere popsoorten valt, maar bezit daarmee toch min of meer eigen kenmerken. In pop ligt de nadruk op het liedje. Compositie, melodie en productie zijn belangrijker dan stijl en inhoud. Pop ligt goed in het gehoor en spreekt idealiter een massapubliek aan. Onder haar beoefenaars treffen we dan ook veel hitmakers aan, uiteenlopend van The Beatles tot Michael Jackson, en van Simon & Garfunkel tot de Spice Girls.
Verzamelnaam voor alle blaasorkesten. Hieronder vallen de fanfares, harmonieorkesten, brass bands en militaire orkesten. Een Nederlandse fanfare bestaat uit koperen blaasinstrumenten en slagwerk. Een harmonie is iets meer uitgebreid en bestaat ook nog uit houten blaasinstrumenten. Brass bands bestaan alleen maar uit koperen blaasinstrumenten. Per land kan deze indeling verschillen en worden dezelfde termen voor verschillende bezettingen gebruikt. De koperen blaasinstrumenten stammen oorspronkelijk uit het Turkse leger. West-Europa hoorde er voor het eerst van tijdens het beleg van Wenen (1683). Militaire orkesten spelen ceremoniële muziek (zoals volksliederen) en marsen, die bedoeld waren om het moreel van de troepen hoog te houden. Tot aan de Eerste Wereldoorlog speelden militaire bands ook nog een belangrijke rol op het slagveld. Ook in Azië en Afrika werden door koloniale machthebbers blaaskapellen geïnstalleerd. De beroemde brass bands van Servische en Roemeense zigeuners vindt u onder de volksmuziek van Zuid-Oost Europa.
New Orleans jazz was de eerste jazzstijl voor ensembles. Deze stijl is vernoemd naar de plaats New Orleans, maar werd ook gespeeld op het platteland van de zuidelijke Amerikaanse staten en in steden als St. Louis en Baltimore. Afrikaanse ritmes en vocale tradities als work songs, hymnes, spirituals, minstrel songs, cajun en blues werden samengevoegd in één grote smeltkroes. Na het einde van de Amerikaanse Burgeroorlog (1865) werd deze muziek meer en meer gespeeld op instrumenten afkomstig uit militaire fanfares (cornet, ventieltrombone, trommels), op het instrumentarium dat populair was bij de Creoolse middenklasse (klarinet, contrabas) en op de gitaren en banjo's afkomstig van reizende blues-, vaudeville- en minstrel-muzikanten. In New Orleans jazz lag de nadruk op collectieve improvisatie. Later kwam er meer aandacht voor individuele solisten in een jazzstijl die soms apart wordt onderscheiden als Chicago jazz. De term dixieland wordt over het algemeen gebruikt voor New Orleans jazz die in de jaren ’20 werd gespeeld door blanke musici. Die waren aanvankelijk wat trager in het oppikken van de ritmische swing en met het toepassen van bluesy toonbuigingen, maar voegden op hun beurt weer meer melodische en harmonische concepten toe aan de vroege jazz. Ook de revival van de oude stijl jazz die na de Tweede Wereldoorlog opbloeide, en de traditionele jazz die vandaag de dag nog steeds gespeeld wordt, noemen we dixieland.