(bron: wikipedia)Happy Mondays was een Britse band die in de late jaren tachtig en vroege jaren negentig populair was met een mix van house en rock. Daarbij werden ze gezien als onderdeel van de Madchester-stroming. Het gezicht van de groep was...
meer
New Order rees in de vroege jaren tachtig op uit de as van Joy Division, de Britse pioniers van de postpunk, en werd één van de eerste electropopbands die mainstream succes in de VS wist te bereiken. Hun single Blue Monday was een ijkpunt in de dance, en in de daaropvolgende opnamen wisten ze een perfect evenwicht te bereiken tussen technologie en de ambacht van het popliedje. Technique, uit 1989, omarmde het Balearic House geluid van Ibiza, waar ze het album voor een groot deel opnamen, en acid house. Het jaar daarop nam New Order het officiële lied op voor de Engelse deelname aan het WK Voetbal. Deze single World In Motion bereikte de eerste plaats van de Engelse hitlijsten en blijft waarschijnlijk het enige goede voorbeeld van een WK-lied! Bandleider Bernard Sumner flirtte ook nog met Johnny Marr, onder de noemer Electronic, terwijl hij sporadisch het beroemde kwartet bijeenbracht voor nieuwe opnames - Get Ready (2001) en Waiting For The Sirens Call (2007) - en wereldtournees.
(bron: wikipedia)808 State is een elektronicagroep uit Radcliffe, Groot-Brittannië en ontleent zijn naam aan de legendarische drumcomputer Roland TR-808. De muziek van 808 State varieert van house, techno, ambient tot acid house. De groep is met name bekend om de househit Pacific state. In het Verenigd koninkrijk is de band rond 1990 zeer populair.
De groep werd in 1987 opgericht door Graham Massey (1960), Martin Price en Gerald Simpson (1967). In januari van 1988 namen ze het album Newbuild op, dat... meer
Plots waren ze daar: vier straatschoffies uit Manchester met een weergaloze debuutplaat die de tijdsgeest wist te vangen. Het titelloze debuut van The Stone Roses kwam uit in 1989, een tijd dat indierockers en ravers elkaar, onder invloed van xtc, ook muzikaal vonden. The Stone Roses leunden sterk op de Britse sixtiespop, maar ook invloeden uit rave (met name in hun prijsnummer Fool’s Gold) doken op. Helaas slaagde het kwartet er nooit om hun debuut te evenaren en in 1996 viel de groep uit elkaar. Zanger Ian Brown ging solo verder, gitarist John Squire richtte The Seahorses op terwijl bassist Mani naar Primal Scream verkaste. Hoezeer de status van de groep met de jaren was gegroeid bleek wel uit de aandacht voor hun reünieconcerten in Manchester (zomer 2012) waar zo’n 150.000 dolenthousiaste Britten op afkwamen.
Moby werd geboren als Richard Melville Hall. Aangezien Herman Melville, de schrijver van de roman Moby Dick (over de witte walvis) ergens heel ver weg familie van Richard is, kreeg hij al op jonge leeftijd de bijnaam Moby. Hoewel Moby bekend is geworden vanwege zijn danceproducties, heeft hij ook een verleden in de punkwereld, wat hij duidelijk maakte met zijn gitaarplaat Animal Rights (1996). Moby, overigens fanatiek veganist en christen, begon in de jaren tachtig als dj te werken in New Yorkse clubs en ging zelf dance produceren. Zijn eerste grote hit was Go, een dancebewerking van een thema uit de tv-serie Twin Peaks. Het nummer was te vinden op zijn debuutalbum Moby (1992). Hierna bracht hij nog verschillende albums uit, maar het echte succes kwam met Play (1999), waarop Moby oude opnames van blues- en gospelnummers combineerde met downtempo trancebeats en ambient. Het album werd een gigantische hit, niet in de laatste plaats doordat hij de nummers wereldwijd aan reclamemakers verkocht, waardoor zijn muziek werkelijk overal te horen was. In 2002 volgde 18, grotendeels gebaseerd op dezelfde formule als Play. Op Hotel (2005) laat Moby de succesvolle combinatie van soul- en gospelsamples met downtempo beats los en is hij zelf zingend en gitaar spelend te horen.
De opmars van The Prodigy is niet los te zien van die van de Britse rave scene, die sinds de jaren tachtig massa’s jongeren de dansvloer op dreef. Onder de muzikale leiding van Liam Howlett wist The Prodigy de vette beats van techno te combineren met onverwachte samples, die uit dub, sixties beat en zelfs kindermuziek kwamen. In tegenstelling tot de meeste dance acts had The Prodigy een opwindende live act, met punk Keith Flint en mc Maxim Reality als blikvangers. In 1996 kwam het album The Fat Of The Land uit, met opwindende hitsingles als Firestarter en het controversiële Smack My Bitch Up. Dat jaar behoorde The Prodigy tot de grootste bands ter wereld, met een miljoenenverkoop aan albums. Met het inzakken van de populariteit van de breakbeat ging het ook neerwaarts met de carrière van The Prodigy, dat in het nieuwe millennium geen grote hits meer wist te scoren.
(bron: wikipedia)Saint Etienne (ook geschreven als St. Etienne) is een Britse muziekgroep. Ze maken wat in de Engelse muziekwereld indie dance wordt genoemd. De basis van de groep bestaat uit het drietal Sarah Cracknell, Bob Stanley en Pete Wiggs. De groep heeft zich vernoemd naar de Franse voetbalclub AS Saint-Étienne.
De groep wordt gezien als een van de bands die begin jaren negentig een nieuwe richting aan de indie dance gaf. Hun eerste nummers hadden nog het typerende housegeluid van rond... meer
(bron: wikipedia)Orbital is een Brits muziekduo gevormd door de broers Paul Hartnoll en Phil Hartnoll.
Hun muziek kan worden omschreven als combinatie van techno, ambient, house en chill-out; later kwam ook de invloed van jungle om de hoek kijken. In hun thuisland scoorden ze vrijwel meteen een hit, in 1990 met hun eerste echte single Chime, het nummer kwam tot nummer 17 in de Britse Top 40. In Nederland en België was het slechts een clubhit. Het debuutalbum Orbital verscheen in... meer
(bron: wikipedia)Verenigde Staten
'Canzetta Maria Candi Staton' (Hanceville (Alabama), 13 maart 1940) is een Amerikaanse r&b-, disco-, gospel- en soulzangeres.
Als tiener zong Staton met the Jewell Gospel Trio. Ze toerde in de jaren vijftig met andere gospelcoryfeeën zoals CL Franklin, en Mahalia Jackson. In 1969 werd Staton ontdekt als soliste door Clarence Carter (waarmee ze later zou gaan trouwen) en tekende ze een contract bij Capitol Records. Haar eerste single, ''I'd Rather Be An Old Man's Sweetheart (Then To Be... meer
(bron: wikipedia)The Grid was een Britse dancegroep die bestond uit Dave Ball (1959) en Richard Norris. De groep is het meest bekend van de single Swamp Thing uit 1994. The Grid maakte dat jaar ook de single-remix van het nummer Useless Man van Minty. Minder bekend is dat ze ook de producenten zijn achter de househit Your loving arms van Billie Ray Martin. The Grid ging in 1996 uit elkaar, maar kwam tussen 2005-2008 weer een tijdje bijeen.
Dave Ball had... meer
(bron: wikipedia)George Alan O'Dowd (Eltham (Londen), 14 juni 1961) is een Brits zanger en diskjockey, beter bekend onder zijn artiestennaam Boy George.
Boy George viel op door zijn openlijke homoseksualiteit en androgyn uiterlijk, getuige zijn extravagante kleding en uitbundige make-up. Zijn drugsverslaving werd hem in 1986 bijna noodlottig, waarna hij afkickte.
In de jaren tachtig werd hij bekend als leadzanger van de band Culture Club. Met deze band scoorde hij zijn grootste hits met de nummers Do You Really Want to... meer
#DOORVERWIJZING [[The Future Sound of London]]
(bron: wikipedia)Robin Albers (Jaydee) ('s-Gravenhage, 1956) is een Nederlandse presentator, dj en producer. Ook produceerde hij platen voor verschillende projecten. Zo maakte hij als Jaydee de househit Plastic Dreams en was hij betrokken bij hits van The Sunclub en Jody Bernal.
Albers begon zijn loopbaan als dj in 1978 in een discotheek in Rhenen. In 1982 kreeg hij een baan als dj op de AVRO-maandag op de nationale popzender Hilversum 3, wat vanaf 1 december 1985 verder ging als Radio 3.... meer
(bron: wikipedia)The Orb is een Engelse psychedelische ambient-techno-dubgroep rond Alex Paterson. De samenstelling van de groep wisselt, hoewel Thomas Fehlmann door de jaren heen een terugkerend vooraanstaand medewerker is geweest. The Orb wordt gezien als een belangrijk onderdeel van de golf van ambient house die de wereld begin jaren 90 overspoelde.
The Orb begon in 1988 als samenwerking tussen Alex Paterson (1960) en Jimmy Cauty (1956). In 1989 debuteerden ze met de single met de opvallend lange titel A Huge Ever... meer
Halverwege de jaren tachtig kon het idee van blanke joodse middle-class rappers nog lachsalvo’s of openlijke minachting uitlokken. Maar met hun albums en singles bewezen The Beastie Boys allesbehalve een grap te zijn. Nadat hiphop en rock samensmolten tot dé muzieksmaak van rebellerende Amerikaanse jongeren, werd het in toenemende mate duidelijk dat The Beastie Boys zich profileerden als muzikale vernieuwers. Met de release van Paul’s Boutique in 1989 begon de overgang van hitsige, feestzoekende lolbroekerij naar een soulvolle en geoliede muziekmachine. De bierblikken en gouden kettingen verdwenen van het toneel. In plaats daarvan profileerden de bandleden zich met boeddhisme en sociale betrokkenheid. Deze nieuwe mate van volwassenheid en de positieve uitstraling leidden alleen maar tot meer succes, in de vorm van een voortdurende stroom hitalbums. Niet gek voor drie wijsneuzen uit New York City.