Weinig muzikanten hebben de ontwikkeling van de muziek wezenlijk kunnen veranderen, Miles Davis deed het maar liefst meerdere malen. Davis, een vroege leerling van Charlie Parker, creëerde een sober, onderkoelde muzikale aanpak die het toppunt van cool werd. Zijn fantastische albums in de jaren vijftig maakten een ster van hem. In het daaropvolgende decennium verkende hij de grenzen van de jazz voor kleine combo’s, alvorens hij zich zonder enig schuldgevoel (en voor sommigen was dat onvergeeflijk) waagde aan jazzrock. Na een korte pauze, keerde hij in de jaren tachtig terug met een mix van pop en compacte, stekelige funk. De compromisloze trouw aan zijn eigen muze maakte een held maar ook een raadsel van hem. Hoe dan ook was hij één van de meest aantrekkelijke en invloedrijke figuren van de Amerikaanse muziek.
Django Reinhardt is een monumentale figuur binnen de Europese swingmuziek. Hij werd in 1910 in Liberchies (België) geboren in een artistieke familie van Sinti-zigeuners. Hoewel Reinhardt amper kon lezen of schrijven, was hij een virtuoze speler op de akoestische gitaar. Door zijn onnavolgbare spel werd de gitaar meer geaccepteerd als solo-instrument. Het was bijzonder dat Reinhardt zo goed speelde, zeker omdat hij anderhalve vinger miste, die hij verloor na een brand in zijn woonwagen. Samen met violist Stéphane Grapelli richtte hij in 1934 het Quintette Du Hot Club De France op. Het duo pionierde in een stijl die later ‘hot jazz guitar’ en ‘gypsy swing’ werd genoemd. Reinhardt was een onberekenbare figuur. Zo zijn er anekdotes dat hij optredens op het laatste moment afzegde, omdat hij liever ging wandelen. Reinhardt stierf jong, hij werd slechts 43 jaar, maar zijn invloed op artiesten na hem (zoals Rosenberg Trio) was groot.