Vormt de contrabas een verborgen rode draad in het oeuvre van Sofia Goebajdoelina? Je zou het haast denken gezien de vele kamermuziekwerken waarin het instrument een belangrijke rol speelt. Contrabassist Martin Heinze verzamelde ze op dit driedubbelalbum ter gelegenheid van Goebajdoelina’s tachtigste verjaardag, waarmee tegelijk verschillende composities voor het eerst op cd staan. Interessant is
… vooral het derde schijfje met de Galgenlieder (1996) en Pentimento (2007) voor contrabas en drie akoestische gitaren. Het is fascinerend om te horen hoe effectief ze met dit ongebruikelijke ensemble omgaat. De ene keer wordt een enorme ruimtelijkheid gesuggereerd, waarin de contrabas als het ware in het luchtledige zweeft, dan weer verdicht de textuur zich tot een ondoordringbare geluidsmuur. Naast originele werken programmeerde Martin Heinze ook contrabasversies die Goebajdoelina van eerdere composities maakte, zoals het befaamde In Croce, hier voor contrabas en bayan. Monumentale muziek, waarin de muzikale lijnen van beide instrumenten elkaar kruisen. Daarmee kun je het werk ook zien als een metafoor voor de wijze waarop de contrabas voortdurend het compositorische pad van Goebajdoelina kruist. (JWvR)meer