Tot in de 18e eeuw liet Europa zich verdelen in diverse klavecimbelscholen: de Engelse virginalisten, de Amsterdammer Sweelinck, de Italiaanse extravaganties van Frescobaldi, de Franse gratie van Couperin... Na Bach wint de letterlijk slagvaardige piano het van het ruisende klavecimbel en clavichord. Haydn, Mozart, Beethoven en Liszt schreven hun prestigieuze sonates. Daarnaast klonk ook de poëzie van Beethovens Bagatellen (o.a. Für Elise), de Lieder ohne Worte van Mendelssohn en het vele kleingoed van Chopin en Brahms. In de 20ste eeuw ontdekte men de piano als percussie instrument, alsof de pedalen er niet meer toe deden: denk aan Allegro Barbaro van Bartók en Les Noces van Stravinsky. Toch bleef de piano geliefd vanwege zijn resonans. Zeer kleurrijk zijn de preludes van Debussy en Rachmaninov en de Vingt Regards van Messiaen.
Het orgel is de ‘koning onder de instrumenten', aldus Mozart. Ironisch genoeg werd het concept ooit bedacht in een simpele kapsalon in Alexandrië. De Romeinse bouwer Vitruvius beweerde althans dat het oerorgel (hydraulos) ontstond vanuit een antiek buizensysteem waarmee men een kappersspiegel op en neer kon laten gaan. Geen wonder dat het orgel in Oudheid en Middeleeuwen vooral werd bewonderd vanwege de techniek. De huidige waardering van het orgel heeft echter alles met Bach te maken. Zijn orgelmuziek geldt als het ‘non plus ultra' van de gehele orgelliteratuur. Helaas vergeet men hierdoor nogal eens dat de orgelkunst ook daarvoor heeft gebloeid: Tallis, Sweelinck, Frescobaldi, De Grigny... Aan Bach hebben we ook de revival van de orgelkunst in de 19e eeuw te danken. Belangrijke componisten zijn Mendelssohn, Franck, Widor, Reger en Messiaen.