Soms stellen cd-boekjes de lezer (en luisteraar) voor een puzzel. Zo ook bij deze cd met 'grands motets' van Laurent Belissen (1693-1762), waar de lezer wordt getrakteerd op een enigszins verwarde uiteenzetting over de Franse achttiende-eeuwse kerkmuziek uit de Provence. Om dit te kunnen begrijpen is het nodig enig zicht te hebben op de structuur van het Franse culturele leven. Dat bestaat uit twee
… delen: Parijs en niet-Parijs (ook wel aangeduid als 'de regio'). Wat in de hoofdstad gebeurt telt, wat daarbuiten plaatsvindt niet. Het resultaat is dat cultuur en muziek van buiten Parijs niet zelden wordt gepresenteerd met een soort merkwaardig minderwaardigheidscomplex zoals ook in het boekje van deze cd te vinden is: het is misschien niet zo goed als Parijs, maar het doet er eigenlijk nauwelijks voor onder. Het is allemaal nogal onnodig, want bij het beluisteren van deze cd blijkt de muziek van Belissen zich prima zonder dergelijke verontschuldigingen staande te kunnen houden. Belissen werd geboren in Aix-en-Provence, werkte enige tijd in Arles en werkte van 1716 tot zijn dood in Marseille. Het ensemble Les festes d'Orphée voert hier, onder leiding van Guy Laurent, drie werken uit: een Magnificat, een Laudate pueri (psalm 112) en een Nisi Dominus (psalm 126), in een 'gereconstrueerde' versie waarvan niet duidelijk wat er eigenlijk gereconstrueerd moest worden - het werk is compleet overgeleverd in verschillende bronnen. Alle stukken staan in de traditie van het grand motet, in feite een Franse cantate-variant, met een bijzonder rijke behandeling van de individuele verzen, ontstaan aan het hof van Versailles. Dat Belissen de 'splendeur' van het hof niet zou kunnen evenaren, hoort alleen een in dit genre zeer goed ingewijde luisteraar. Met name blinkt Belissen uit in de verrassende karakteristieken die hij sommige verzen meegeeft: zo klinkt in het 'Gloria' van het 'Magnificat' geen uitbundig koor, maar een ingetogen aira (air), begeleid door melancholieke traverso's. Gelukkig hebben de uitvoerenden zo te horen geen last van provinciecomplexen en aldus maakt de kwaliteit van uitvoering en muziek deze cd tot een bijzonder aangename uitbreiding van de discografie van de Franse barok. (JvG)meer