Justin Heinrich Knecht (1752-1817) is tegenwoordig nagenoeg onbekend en was dat gedurende het overgrote deel van zijn leven eigenlijk ook. Hij werd geboren in kleine Swabische plaatsje Biberach, waar zijn familie in allerlei muzikale ambten werkzaam was. Knecht leerde aldus de principes der muziek van zijn vader en vervolgde zijn opleiding van 1768 tot 1771 aan de kloosterschool van Esslingen am
… Neckar. Dankzij de persoonlijke ondersteuning van enkele leraren wist Knecht zich te ontwikkelen tot een bovengemiddelde leerling, die in zowel muziek als talen uitblonk. Op zijn negentiende mocht hij naar de universiteit, maar Knecht verkoos terug te keren naar zijn geboorteplaats. In 1806 leek zijn 'finest hour' te zijn gekomen met een aanstelling als muzikaal directeur aan het hof van Stuttgart. Kennelijk oogstte Knecht nogal wat kritiek, want binnen een jaar werden zijn verantwoordelijkheden sterk ingekrompen en in 1809 keerde hij voorgoed terug naar Biberach. In de laatste jaren van zijn leven schreef hij tractaten over muziek en daarmee behaalde hij meer faam dan met zijn muziek. Een typische bescheiden 'Kleinmeister' dus, deze Knecht. Toch is aandacht voor zijn muziek gerechtvaardigd blijkens deze cd met drie psalmcantates. Twee cantates zijn gebaseerd op Duitse berijmingen van de psalmen 1 en 6 (waarvan de berijming afkomstig is van Moses Mendelssohn, de grootvader van Felix), de derde, Dixit Dominus, is gebaseerd op de Latijnse versie van psalm 109. De reguliere cantatevorm is gehandhaafd: een afwisseling van aria's en koren. De stijl is verwant aan de kerkmuziek van Graun en past binnen de sfeer van de Empfindsamkeit, waarin de 'objectieve' barokke affecten plaats maken voor het portretteren van subjectieve gevoelens waarmee de luisteraar zich onmiddellijk kan identificeren. Natuurlijk komen ook contrapuntische vormen als fuga's aan bod, maar Knecht is duidelijk op zijn sterkst in de 'empfindsame' gedeelten, zoals blijkt in de ingetogen lyriek van het 'Er grünet, wie am Bach ein Baum' en het 'In der Gemeinde, die Gott ehrt'. Met name deze passages maken, dankzij de goede uitvoering van het door Franz Raml geleide Hassler Consort, de kennismaking met deze onbekende gevoelige psalmen tot een hele aangename. (JvG)meer