Op deze cd voert de Körschener Sing-Verein Dresden en het Dresdner Instrumental-Concert onder leiding van Peter Kopp een viertal werken uit van Johann Gottlieb Naumann (1741-1801). Deze Naumann werkte het grootste deel van zijn leven in Dresden, zijn geboortestad. Na enkele studiejaren in Italië keerde hij in 1764 terug naar Dresden en klom daar geleidelijk aan op in de hiërarchie van het muzikale
… hofleven. Het aardige echter van de hier opgenomen stukken is dat ze niet voor het katholieke hof van Dresden zijn geschreven, maar voor het protestantse Duitse hof van Mecklenburg-Schwerin. Naumann kwam hiermee bij toeval in aanraking, toen hij op reis was naar Zweden, waar hij een reorganisatie van het operahuis zou verzorgen. Deze Zweedse relatie is op de cd vertegenwoordigd door de korte "Ouverture 'Gustaf Wasa'". (Wasa is de naam van het Zweedse koningshuis.) In Schwerin raakte Naumann onder de indruk van de rijke kerkmuzikale praktijk, waarbij alle muziek in de landstaal werd gezongen. Naumann was gewoon voor zijn katholieke werkgever alleen Latijnse teksten te componeren, maar het voorbeeld van Schwerin trok hem zo aan dat hij uit eigener beweging enige werken voor de hofkerk aldaar schreef. Daaronder waren ook de hier opgenomen "Psalm 96 'Singet dem Herrn'" en "Psalm 103 'Lobe den Herrn'". Hoewel de stukken niet zo zijn aangeduid, zijn het in feite cantates met de bekende afwisseling van koren, solo's en recitatieven. De "Kantate 'Kommt herzu'" daarentegen is juist geen cantate, maar een bijna vijf minuten durend motet, geschreven voor een Hernhutters-gemeente in Oberlausitz, in wat vroeger Sudeten-Duitsland heette. Naumanns aantrekkelijke en charmante kerkmuziek wordt hier uitstekend voor het voetlicht gebracht. (JvG)_meer