Deze dubbel-cd valt in twee duidelijke helften te verdelen. Op de eerste cd worden zes "Ensaladas" van de Spaanse dichter-componist Mateo Flecha (1481-1553) uitgevoerd, terwijl de tweede cd geheel gevuld is met muziek welke is geschreven voor de liturgie van de Kathedraal Santa Fe in Bogotá. In het begeleidende boekje verklaart dirigente Isabel Palacios deze combinatie door te wijzen op het karakter
… van de 'ensalada' (letterlijk: salade), een gedicht of muziekstuk waarin alle bekende vormen en talen door elkaar worden gebruikt. Palacios is van mening dat mensen uit Latijns-Amerika in feite zowel voortbrengsel als voortbrenger zijn van een dergelijke mix. Tevens geeft Palacios in het kort aan welke regels inzake de selectie van instrumenten zij met haar ensemble Camerata Renacentista de Caracas heeft gevolgd voor de uitvoeringen. Wat deze ook zijn mogen, het resultaat is wel erg bont, waardoor het lijkt alsof deze muziek hier in een bewerking van Respighi klinkt. In iets mindere mate geldt deze constatering voor de uitvoeringen op de tweede cd. Hier klinken twaalf composities uit de 17de en 18de eeuw van in totaal zes componisten. Het meest uitgebreid is het "Requiem" voor vijfstemmig koor van Juan de Herrera (ca 1670-1738), een werk dat in een voor die tijd nogal archaïsche stijl is geschreven. Nogal uitbundig klinken enkele werken, waaronder overigens een fraai solomotet "Solo 'a Nuestra Señora de la Soledad'" van José Cascante (ca 1640-1702). De uitvoeringen getuigen van een groot enthousiasme voor deze volslagen onbekende muziek. (JvG)_meer