De legendarische Jeanne Demessieux was al op 15-jarige leeftijd een leerling van Marcel Dupré (de Franz Liszt van het orgel, aldus Messiaen). Pas na tien jaar intensief studeren maakte Demessieux haar debuut in de Salle Pleyel in Parijs. Talloze internationale concerttournees zouden volgen. Ook voor de Nederlandse orgelwereld is Demessieux van betekenis geweest. Zo was ze voorzitster van de jury
… van het Internationale Orgelimprovisatieconcours in Haarlem. Demessieux was tevens componiste. Haar Six Études op.5 zijn uniek. Niet alleen vanwege de onvoorstelbare virtuositeit, maar ook vanwege het genre als zodanig. De orgelliteratuur is immers amper vertrouwd met dit type concertante etude. Op deze historische uitgave is goed te horen hoe Demessieux’ leerling Pierre Labric zich op de grenzen van zijn kunnen bevindt. Vooral de hoekdelen knetteren behoorlijk, en dat ligt niet alleen aan het monsterlijke orgel van de ‘Notre-Dame de Paris’, maar ook aan de gedateerde geluidskwaliteit. (Liefhebbers zouden ook kennis kunnen nemen van de modernere opname op dvd door Maxime Patel. Je kunt de vingervlugheid en het voetenwerk dan niet alleen horen, maar ook zien.) (HJ)meer