De Parijse orgeltraditie na Franck heeft behalve allerlei symfonische orgelmuziek ook een aantal fraaie bundels met muziek voor harmonium opgeleverd. Het meest bekend zijn de talloze harmoniumstukjes uit de bundels "L'organiste" van Franck en de "24 Pièces en style libre" van Vierne, die ook in ons land door vrijwel iedere (amateur)organist worden gespeeld. De genoemde "Pièces" van Vierne (voor
… harmonium of orgel met twee klavieren) werden geschreven in 1913 en een jaar later gepubliceerd als op.31. De 24 stukken zijn gerangschikt naar de 24 majeur- en mineurtoonsoorten, net als "Das wohltemperierte Klavier" van Bach. Vierne's "Pieces" bevat een aantal van diens meest beeldende karakterstukken, waaronder de verbeten grandeur van "Cortège", de feeërieke dwaallichtjes van het "Scherzetto", de nobele landelijkheid van "Lied" (waarin "L'organiste" van Franck wordt geciteerd) en het feestelijke klokkenspel van "Carillon". De "24 Pièces" zijn op cd verschenen in een uitvoering van Ben van Oosten. Hij speelt deze muziek overigens niet op harmonium, maar op het Cavaillé-Coll-orgel van St. Antoine des Quinze-Vingts in Parijs. Deze uitgave is alleen al de moeite waard vanwege een aantal belangrijke toevoegingen, die helaas maar zelden gespeeld worden. Hiertoe behoort Viernes indrukwekkende zwanenzang "Messe basse pour les défunts". De intense melancholie van deze dodenmis zal een weerslag zijn van Viernes tragische levensloop. Hier en daar zijn echter momenten van bovenaardse schoonheid, zoals in etherische "Elévation". Deze uitgave bevat ook de "Messe basse op.30", "Trois improvisations", "Triptyque op.58" en een aantal vroegere werken (H.J.)_meer