Dat Josquin Desprez een van de invloedrijkste componisten uit de Renaissance zou worden, is mede te danken aan de loftuitingen waarmee de hervormer Martin Luther hem overspoelde. Luther vond Josquins muziek een voorbeeld van hoe je teksten in muziek kon uitdrukken. En als je motetten van Josquin beluistert, begrijp je direct wat Luther bedoelt: ook nu nog is Josquins muziek bijzonder aansprekend en aangrijpend. Dankzij Luthers reclame werd Josquin na zijn dood een echte held in de Duitse 16e eeuw. Deze populariteit zorgde er zelfs voor dat uitgevers regelmatig muziek uitbrachten die zogenaamd door Josquin geschreven zou zijn, zodat het goed zou verkopen! Nadeel van deze praktijken is, dat het tegenwoordig een wetenschap apart is om uit te vogelen welke stukken nu echt van Josquins hand zijn… Zijn authentieke werken munten echter uit in helderheid, vindingrijkheid en diepzinnigheid. Enkele hoogtepunten zijn de motetten ‘Miserere mei’, ‘Stabat Mater’, het beroemde ‘Ave Maria’, ‘Ut Phoebi Radiis’, de klaagzang na Ockeghems overlijden (de ‘deploration’) en de Missa Gaudeamus en de twee ‘L’homme arme’ missen. (TC)
Rembrandt mag dan Leidens beroemdste kunstenaar zijn, Cornelis Schuyt is ongetwijfeld de grootste musicus die de stad heeft voortgebracht. Samen met zijn vader bespeelde Schuyt de orgels van de Pieterskerk en de Pancraskerk (Hooglandse kerk).Zijn vader was waarschijnlijk ook zijn metgezel toen Schuyt in zijn jonge jaren een beslissende studiereis naar Italië maakte. De reis was mogelijk gesubsidieerd door het Leidse stadsbestuur. Italië drukte voorgoed een stempel op Schuyts muziek. Zo componeerde Schuyt twee bundels Italiaanse madrigalen tegenover slechts één Hollandse bundel. Veel van deze madrigalen hadden te maken met huwelijken van Leidse notabelen. Het eerste boek met Italiaanse madrigalen droeg Schuyt op aan de bestuurders van de stad. (HJ)