Heinz Holliger is vooral bekend als hobovirtuoos. Hij is echter ook componist. Op deze cd gaat hij in dialoog met György Kurtág, wiens Beckett-opera Fin de partie (te beluisteren op YouTube!) veel media-aandacht trok. Qua stijl ontlopen Holliger en Kurtág elkaar niet veel. Bij blind luisteren is moeilijk te zeggen wat van wie is. De tempi zijn overwegend traag, de lijnen zijn lyrisch, de gestiek
… is gelaten. ‘Onze componeerstijlen zijn werkelijk hetzelfde’, aldus Kurtágs commentaar, nadat hij de opnamen van Holliger beluisterd had. De hobo- en zanglijnen van track 4 (Holliger) en 5 (Kurtág) omstrengelen elkaar als twee kamperfoelieranken rond dezelfde stam. Beide stukken zijn toonzettingen van een frase van de mystieke dichter Angelus Silesius: ‘De roos is zonder waarom’. Holliger componeerde zijn toonzetting toen hij ernstig ziek in het ziekenhuis lag. Uit lijfsbehoud verplichte hij zich om iedere dag een stukje te componeren. Twee van Kurtágs stukjes (track 1 & 3) verwijzen naar het overlijden van Heinz Holligers echtgenote, de harpiste Ursula Holliger. Tussen het vele kleingoed staat Holligers cyclus Airs (hobo, althobo), geïnspireerd door gedichten van Philippe Jaccottet. Het zijn een soort ‘Lieder ohne Worte’. De teksten staan althans in de partituur vermeld onder de hobolijnen, alsof het zanglijnen zijn. Op de cd worden de teksten overigens vooraf gereciteerd door de dichter zelf. (HJ)meer