Als je het belang van een componist kunt afmeten aan het aantal composities dat aan hem of haar is opgedragen, dan is György Kurtág een belangrijk componist. Zo wijdde Luigi Nono zijn Omaggio (1983, 1986) aan de Hongaarse miniaturist. Midden jaren zeventig schreven vijf jonge componisten van de Hongaarse ‘Studio voor nieuwe muziek’ een half uur durend eerbetoon aan hun idool. De Duitse componist
… Claus-Steffen Mahnkopf (1962) daarentegen overtreft al deze hommages met zijn meerdelige Kurtág-cyclus. Het centrale (en een uur vullend) gitaarconcert daaruit is weer een hommage aan Kurtágs befaamde Grabstein Für Stephan. Eveneens een soort gitaarconcert dat Kurtág componeerde voor gitarist Jürgen Ruck. Toeval of niet, ook Mahnkopf schreef zijn Hommage À Kurtág voor deze gitarist, die het hier ook uitvoert. Mahnkopf bouwde het stuk op uit kernachtige soms explosieve fragmenten die hij aaneen reeg tot een samenhangende cyclus. Onmiskenbaar Kurtágiaans zijn de enorme contrasten tussen de secties met een grote bijrol voor het cimbalom. Ofschoon Kurtág zelf nooit compositieles gaf, heeft hij middels deze hommages wel degelijk school gemaakt. Daaruit blijkt eens te meer het belang van Kurtágs muziek. (JWvR)meer