Was het niet Berlioz die opmerkte dat het orkest en het orgel zich verhielden als Keizer en Paus? Orgel en orkest hebben, met andere woorden, de neiging elkaars hegemonie te bestrijden, maar dat weerhield Berlioz er niet van het orgel een onvergetelijke rol te geven in zijn Te Deum. Bekender nog is de ontmoeting tussen orgel en orkest in Saint-Saëns Derde Symfonie. Die combinatie van orgel en orkest
… was kennelijk iets wat Frans georiënteerde componisten aantrok, want ook Joseph Jongen schreef een Symphonie Concertante pour grand orgue et orchestre. Ook bij de Symphony for Organ and Orchestra van de Amerikaan Aaron Copland speelt de Franse connectie een rol, want Copland schreef dit werk voor de Amerikaanse tournee van zijn lerares Nadia Boulanger. Ondanks de jeugdige leeftijd waarop Copland dit prachtige werk schreef (21 jaar), worden ernstige zaken en speelse elementen op een intelligente en volwassen manier tegen elkaar uitgebalanceerd. Of, zoals dirigent Daniel Tosi het typeerde: ‘een jazzy atmosfeer, interactief bijgekleurd met oude kerkzangen’. Daniel Tosi dirigeert de Symfonie met medewerking van organist Pierre Pincemaille en het Orchestre Perpignan Languedoc-Roussillon. De cd bevat tevens de genoemde Symphonie Concertante van Joseph Jongen. (HJ)meer