Het Duitse label Dabringhaus en Grimm heeft zich inmiddels ook begeven op de markt van de oude opnames, die door het vervallen van auteursrecht nu vrijelijk kunnen worden heruitgebracht. Conform het profiel van het label, dat zich vooral richt op minder bekend repertoire, heeft men ook hier niet de weg van de minste weerstand gekozen, maar zich gericht op minder bekend repertoire, te weten drie
… vioolconcerten, uitgevoerd door violist Gerhard Taschner (1922-1976). Hij opent met Bruchs welbekende Vioolconcert nr.1, op.26 en vervolgt met het Vioolconcert op.34 van Hans Pfitzner (1869-1949), een leerling van Bruch, en net als zijn leermeester een bijzonder onaangenaam mens met een zeer scherpe tong en driftig temperament. Zijn concert is een heel eigenaardig stuk, dat duidelijk in de Duitse romantische traditie wortelt, waarvan Pfitzner ook de zelfbenoemde verdediger was, maar waaraan heel eigenaardige scherpe randjes zijn toegevoegd, hetgeen het stuk tot een weerbarstig, maar wel fascinerend geheel maken. Tenslotte klinkt het Vioolconcert van Wolfgang Fortner (1907-1987), een stuk dat ten huize van Taschner werd gecomponeerd. Fortner beweegt zich vooral in het vaarwater van Hindemith en dit beknopte driedelige stuk oriënteert zich duidelijk op de neoclassicistische stromingen van het interbellum. De opnamen zijn niet van de beste kwaliteit en het spel van Taschner en de begeleidende orkesten is weliswaar goed, maar niet van een werkelijk spectaculair niveau. Deze cd is vooral interessant voor mensen die eens een goede lezing willen horen van de onbekende concerten van Pfitzner en Fortner. (JvG)meer