Muzikale hemelbestormer Wolfgang Rihm (1952) was pas 25 jaar oud toen hij aan La Musique Creuse Le Ciel (1977-79) begon. Het werk volgt in een reeks grootschalige composities met obscure titels als Morphonie (1972), Dis-Kontur (1974) en Sub-Kontur (1974-75). De titel La Music Creuse Le Ciel betekent zoveel als: de muziek holt de hemel uit en is afkomstig uit een gedicht van Charles Baudelaire. Door
… het verhalende karakter lijkt de muziek bijna op een horrorsoundtrack waarin het muziekthematische materiaal voortdurend op de spits wordt gedreven. Dit gebeurt al direct aan het begin wanneer een lyrische passage van slechts drie noten abrupt wordt afgebroken door hamerende tremolo’s in de twee solopiano’s. Daarna neemt de spanning alleen nog maar meer toe met een zinderende ontknoping als finale. Niet minder opwindend is het bijna vijfentwintig jaar jongere Über-Schrift (1992-2003) voor twee piano’s. Percussieve slagakkoorden geven ruimte aan wat zich achter en tussen de noten afspeelt met een grote rol voor bijzondere resonantie-effecten. (JWvR)meer