Een kleurrijk en gevarieerd tapijt: onder die titel zijn vijf werken, gecomponeerd in deze eeuw, van Amerikaanse bodem bijeen gebracht op cd. Behalve de nationaliteit is er maar één aspect dat de werken nog meer met elkaar gemeen hebben en dat is populariteit. "The white peacock op.7, no.1" van Charles Tomlinson Griffes is programmatisch van opzet en gebaseerd op een gedicht van William Sharp. In
… eerste instantie was het balletmuziek, maar het werd later als zelfstandig stuk bekend. Walter Piston stelde zelf de suite uit het gelijknamige ballet samen "The incredible flutist". Piston koos voor traditionele genres, 'ouderwets' contrapunt en tonaliteit. Ook deze suite is programmatisch van opzet. Hymnes van Willaim Billings vormden de basis voor "New England Triptych" van William Schuman. Schumann zette zich in voor de promotie van Amerikaanse muziek. Religieuze en mystieke elemten zijn vrijwel in alle werken van Alan Hovhannes terug te vinden. Zijn tweede symfonie heeft een meditatief karakter en is getiteld "Mysterious mountain". Hovhannes benadrukt vooral de symboliek van de bergen als 'ontmoetingsplaats' tussen hemel en aarde. Polyritmiek, polytonaliteit, complexe ritmiek en toonclusters zijn te vinden in de "Three places in New England" van Charles Ives. Het werk ging in 1930 in première en behoort tot één van zijn meest geliefde werken. Ives verwerkte er veel persoonlijke ervaringen in. Bovenstaande werken staan op een cd van het Dallas Symphony Orchestra o.l.v. Andrew Litton. (L.W.) _meer